Ziemia i gruz pochodzące z inwestycji, przemieszczone poza teren tej inwestycji, stanowią odpad.
Rozmieszczenie nawiezionych mas ziemnych i gruzu na gruncie uznaje się za prowadzenie procesu odzysku odpadów, co wymaga zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
Osobę fizyczną i jednostkę organizacyjną, niebędących przedsiębiorcami, władających nieruchomościami, zwalnia się z obowiązku uzyskania zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów, jeżeli wykorzystują odpady na potrzeby własne (art. 45 ust. 1 pkt 2 i art. 27 ust. 8 ustawy o odpadach).
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Środowiska z 10 listopada 2015 roku w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać odzyskowi na potrzeby własne oraz dopuszczalnych metod ich odzysku (Dz.U. z 2016 r. poz. 93) osoby fizyczne mogą wykorzystać z zachowaniem przepisów odrębnych, w szczególności przepisów Prawa wodnego i Prawa budowlanego do utwardzania powierzchni, między innymi następujące odpady:
-odpady z betonu oraz gruz betonowy z rozbiórek i remontów (kod: 17 01 01),
- gruz ceglany (kod: 17 01 02),
- zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia niezawierających substancji niebezpiecznych (kod: 17 01 07),
- niezanieczyszczona gleba, ziemia, w tym kamienie (kod 17 05 04)
DOPUSZCZALNA MAKSYMALNA ILOŚĆ ODPADÓW DO PRZYJĘCIA TO: 0,2 Mg/m2 (tj. 200kg/m2) UTWARDZANEJ POWIERZCHNI.
Przez utwardzenie terenu, o którym mowa powyżej należy rozumieć np. utwardzenie dojazdu do działki budowlanej, utwardzenie powierzchni terenu pod miejsce postojowe, garaż blaszak itp.
WAŻNE ! Przyjęcie mas ziemi i gruzu każdorazowo musi być potwierdzone dokumentami określającymi ilość, rodzaj, pochodzenie odpadów.
UWAGA!Podniesienie poziomu terenu działki w celu zapobiegania spływu wód gruntowych na teren działki, wyrównanie nierówności terenowych, pozbycie się zastoisk wodnych i zabagnień, lub w celu dowiązania się poziomem do działki sąsiedniej jest działaniem wykraczającym poza dopuszczalne ramy prawne w/w rozporządzenia Ministra Środowiska i w takich przypadkach nie można przyjmować żadnych odpadów.
OBOWIĄZUJE ZAKAZ UTWARDZANIA, PRZYJMOWANIA, WYSYPYWANIA I GROMADZENIA ODPADÓW NA TERENIE DZIAŁEK ROLNYCH.
Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o odpadach posiadacz odpadów jest obowiązany do niezwłocznego usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania.
W przypadku zgłoszenia do tutejszego Urzędu niezgodnego z przepisami prawa składowania lub magazynowania odpadów, w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym, burmistrz działając według właściwości rzeczowej i miejscowej zobowiązany jest w drodze decyzji, zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o odpadach, nakazać posiadaczowi tych odpadów ich usunięcie.
Domniemywa się, że władający powierzchnią ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości.
Wykonanie wyżej wymienionej decyzji następuje tylko przez załadunek składowanych odpadów, na środki transportu i ich przetransportowanie do uprawnionego miejsca odzysku lub unieszkodliwiania (składowania) tego rodzaju odpadów, prowadzonego przez podmiot posiadający odpowiednie zezwolenie właściwego organu zgodnie z ustawą o odpadach- z którym to podmiotem posiadacz powinien zawrzeć stosowną umowę.
Potwierdzeniem usunięcia odpadów z danej działki są każdorazowo karty przekazania odpadów.