Od roku szkolnego 2021/2022 świadczenie (tzw. 300+) w ramach programu "Dobry start" będzie przyznawał i wypłacał Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS).
Wnioski będzie można składać od 1 lipca do 30 listopada tylko drogą elektroniczną - z portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, za pośrednictwem portalu Emp@tia lub przez serwisy bankowości elektronicznej banków, które udostępnią taką możliwość.
ZUS wypłaci świadczenie na konto bankowe wskazane we wniosku.
Decyzje oraz zawiadomienia dotyczące świadczeń 300+ będą przekazywane w formie elektronicznej.
Więcej informacji na stronie: https://www.zus.pl/.
Krok po kroku
- Wypełnij wniosek oraz załączniki do wniosku drogą elektroniczną od 1 lipca br., dołącz do wniosku wymagane dokumenty i złóż za pomocą systemu teleinformatycznego:
- banków krajowych lub spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) świadczących usługi składania drogą elektroniczną wniosków o ustalenie prawa do świadczenia "Dobry start",
- utworzonego przez ministra właściwego do spraw rodziny dostępnego na stronie https://empatia.mpips.gov.pl po ich uwierzytelnieniu poprzez zapewnione w tym systemie sposoby potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej.
- Postępowanie w sprawie przyznania świadczenia dobry start kończy się wydaniem informacji, którą otrzymasz na wskazany we wniosku adres poczty elektronicznej. W przypadku odmowy przyznania świadczenia "Dobry start" zostanie wydana decyzja administracyjna.
Wzory wniosku i załączników do tego wniosku wskazane w tej karcie informacyjnej pochodzą ze strony Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, gdzie zostały umieszczone zgodnie z § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z 30 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start”.
Informacje przedstawione we wniosku składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
Wymagane dokumenty
- Wniosek o ustalenie prawa do świadczenia "Dobry start".
- Do wniosku o ustalenie prawa do świadczenia "Dobry start" należy dołączyć odpowiednio:
- kopię karty pobytu i decyzję − w przypadku cudzoziemca przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznościami, o których mowa w art. 127 ustawy z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach;
- kopię karty pobytu i decyzję o udzieleniu cudzoziemcowi zezwolenia na pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub inny dokument uprawniający cudzoziemca do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który uprawnia do wykonywania pracy;
- kopię odpisu orzeczenia sądu wskazującego na pozostawanie dziecka pod opieką naprzemienną obojga rodziców sprawowaną w porównywalnych i powtarzających się okresach;
- kopię orzeczenia sądu o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
- oświadczenie o legitymowaniu się przez dziecko orzeczeniem o niepełnosprawności.
- Inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia "Dobry start".