Do tego wydarzenia gmina przygotowywała się ponad rok. Szczególny nacisk położono na przygotowanie placówek szkolnych do przyjęcia ponad 1000 pielgrzymów. Ważnym elementem było zapewnienie bezpieczeństwa, sprawnego transportu, czystości ulic, placów i parkingów. Tak duża impreza wymagała perfekcyjnej współpracy z koordynatorami ze strony kościelnej a także policją, Sanepidem, jednostkami OSP i PSP, SOK-iem, brzeskim szpitalem oraz przedstawicielami PKP.
Burmistrz Grzegorz Wawryka powołał specjalny zespół złożony z pracowników Urzędu Miejskiego, księży-koordynatorów, dyrektorów szkół, prezesów gminnych spółek, policjantów i strażaków, który miał przygotować gminę do przyjęcia pielgrzymów. Dzięki tak szeroko zakrojonej współpracy i olbrzymiemu zaangażowaniu wszystkich służb, a szczególnie wolontariuszy z parafii gminy Brzesko, księży-koordynatorów oraz samych mieszkańców, możemy być dumni z tych tak wspaniałych dla Polski jak i naszej gminy Światowych Dni Młodzieży.
Na terenie gminy zakwaterowano blisko siedem tysięcy pielgrzymów, w tym 1250 w szkołach gminnych, 330 w innych placówkach oświatowych oraz domach ludowych, 148 w obiektach hotelowych. Pozostałych przyjęli mieszkańcy gminy do swoich domów. Codziennie na dworcu PKP odprawiano w kierunku Krakowa około trzech tysięcy osób, a w sobotę 30 lipca ponad sześć tysięcy osób. Pomocy medycznej w SOR lub na miejscu zdarzenia udzielono 18 osobom. W działaniach zabezpieczania miejsc koncentracji pielgrzymów brało udział osiem jednostek OSP z gminy Brzesko.
Urząd Miejski zapewnił na dworcu PKP, w związku z upałami blisko trzy tysiące butelek wody mineralnej dla pielgrzymów a parafie ponad sześć tysięcy. Pielgrzymi zakwaterowani na terenie gminy pochodzili z 11 krajów: Włoch, Francji, Węgier, Czadu, Martyniki, Burkina Faso, USA, Kanady, Rumunii, Argentyny i Ukrainy. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne przewiozło około 18.000 pielgrzymów, do tego celu wykorzystywano równocześnie do 10 autobusów, przy jednoczesnym zaangażowaniu 13 pracowników. Na dyżurach w Urzędzie Miejskim pracowało łącznie 29 osób, które podjęły 36 interwencji związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa, porządku publicznego oraz związane z przepływem informacji niezbędnych w zarządzaniu sytuacj. RPWiK w związku z ŚDM odnotowało cztery interwencje.
Wszystkim należą się słowa wielkiego uznania za olbrzymie zaangażowanie i znakomite przyjęcie pielgrzymów.